Wikia

Clemont
(シトロン Citron)
Clemont XY-2
Algemene Informatie
Geslacht: Man
Woonplaats: Lumiose City
Regio: Kalos
Familie: Bonnie (Zusje)
Meyer (Vader)
Klasse: Pokémon Trainer
Gym Leider
Vrienden: Ash
Serena
Alexa
Tierno
Shauna
Trevor
Eerste Verschijning: Kalos, waar dromen en avonturen beginnen!
Stem Acteur: Yūki Kaji
(Japans)
Michael Liscio Jr.
(Engels)
Christian Nieuwenhuizen
(Nederlands)

Clemont (Japans: シトロン Citron) is een Pokémon Trainer uit de Kalos regio en een reispartner van Ash Ketchum. Clemont is de Gym Leider van de Lumiose City Gym en een befaamd uitvinder. Het is Clemont's droom om één van de beste uitvinders in de wereld te worden.

BiografieEdit

Clemont in zijn Jeugd met Shinx

Clemont in zijn jeugd, met zijn maatje Shinx.

Clemont is een genie als het gaat om Elektrisch type Pokémon, dit komt omdat hij in zijn jeugd gestudeerd heeft aan een universiteit die gespecialiseerd was in Elektrisch type Pokémon. Clemont werd door zijn vader, Meyer, naar deze universiteit gestuurd. Zijn lerares Éclairisse vond Clemont een top student, dit komt vooral omdat hij nog een kind was toen hij zijn diploma kreeg, terwijl de meeste mensen volwassen zijn wanneer ze een diploma krijgen. Ondanks dat Clemont een heel goede student was, had hij heel veel moeite met zijn eindproject. Toen hij een keer in het park liep om ideeën op te doen voor zijn project, kwam hij een gewonde Shinx tegen. Clemont bracht Shinx gelijk naar het Pokémon Center, waar Shinx al weer snel door Zuster Joy werd genezen. Zuster Joy vertelde Clemont dat er vaak Elektrisch type Pokémon naar haar toen worden gebracht, omdat deze Pokémon nergens elektrische energie kunnen absorberen. Hierdoor kwam Clemont op het idee van de "Clemrobo Douche". Het bleek een top idee te zijn en Clemont kreeg dankzij dit top idee een diploma.

Toen Clemont weer terugkwam in Lumiose City werd hij al snel de Gym Leider van de stad. Clemont wou als Gym leider nog meer te weten komen over Elektrisch type Pokémon. Maar Clemont kwam er al gauw achter dat hij als Gym Leider bijna geen tijd meer over had voor zijn uitvindingen, daarom besloot Clemont om Clembot te maken een Gym Leider Robot. Clemont programmeerde Clembot zo dat Clembot een sterkt tegenstander zou zijn en dat hij geen uitdagingen van mensen accepteerde die niet meer dan drie Gym Badges hebben verdiend. Maar dit bleek al snel Clemont's grootste fout ooit te zijn, Clembot was heel agressief tegenover uitdagers met minder dan vier Badges en uitdagers die van hem verloren en gooide hen zo uit de Prism Tower. Clemont werd zelf ook uit de Gym gegooid omdat hij geen een Badge bij zich heeft. Clemont probeerde Clembot nog te herprogrammeren door gebruik te maken van de "Meester Herkennings Gevechtsmodes", maar Clemont was het wachtwoord vergeten waardoor hij de Gym niet meer in kwam.

Clemont en Bonnie tijdens hun eerste ontmoeting met Ash XY001

Clemont en Bonnie tijdens hun eerste ontmoeting met Ash.

In Kalos, waar dromen en avonturen beginnen! kan Clemont al weer een tijdje zijn Gym niet in. Wanneer Clemont met zijn zusje, Bonnie langs de Prism Tower loopt, wordt Ash opeens de toren uitgegooid. Clemont vangt Ash op met behulp van een luchtkussen en Bonnie vangt Pikachu op. Nadat ze zich aan elkaar hebben voorgesteld, daagt Ash Clemont uit voor een Pokémon Gevecht. Ash gebruikte zijn Pikachu tijdens dit gevecht en Clemont besloot om zijn Bunnelby te gebruiken. Ondanks dat Clemont Bunnelby nog meer net had gevangen, was Clemont een heel sterke tegenstander. Het gevecht van Clemont tegen Ash werd uiteindelijk onderbroken door Team Rocket, die de Pikachu van Ash wouden stelen. Team Rocket werd uiteindelijk verslagen met behulp van een Froakie. Froakie was ernstig gewond geraakt tijdens het gevecht met Team Rocket, daarom stelde Clemont voor om Froakie naar het laboratorium van Professor Sycamore te brengen.

In Achtervolging in Lumiose City! helpt Clemont Ash om de Garchomp van Professor Sycamore te redden, door met zijn Aipom-arm de deur naar het trappenhuis van de Prism Tower te open. Toen de deur werd geopend renden Ash en Pikachu gelijk de toren in, maar door een aanval van Garchomp vielen er brokstukken van de Prism Tower voor de deur waardoor Clemont en Bonnie Ash niet achterna konden gaan. Uiteindelijk wist Ash Garchomp te redden.

Ash, Clemont en Bonnie vluchten voor de Beedrill XY003

Clemont vlucht samen met Ash en Bonnie voor de Beedrill.

In Een levendig luchtgevecht! besluiten Clemont en Bonnie om samen met Ash door de Kalos regio te gaan reizen. Tijdens deze aflevering vertelt Clemont dat hij erg onder de indruk is van Ash. Clemont vindt namelijk dat Ash een heel goede trainer is die alles voor zijn Pokémon over heeft. Tijdens deze aflevering gebruikt Clemont één van zijn uitvindingen om een wilde Fletchling te lokken. Maar de uitvinding lokt een zwerm Beedrill in plaats van de wilde Fletchling, hierdoor moeten Clemont, Ash en Bonnie voor de boze zwerm Beedrill vluchten. Uiteindelijk ontploft de uitvinding van Clemont, maar gelukkig worden de Beedrill hierdoor wel weggejaagd. Ondanks dat Clemont's uitvinding aardig wat problemen heeft veroorzaakt, zegt Ash dat Clemont toch trots mag zijn op zijn uitvinding, want de uitvinding heeft ten slot van rekening wel een zwerm Beedrill gelokt.

In Een vriendschap met knetterende konen! blijkt een wilde Dedenne de groep gevolgd te zijn. Bonnie wil dat Clemont Dedenne voor haar vangt, Clemont vindt dit goed. Maar wanneer Clemont Dedenne wil vangen vlucht hij een gat in de grond in. Daarop haalt Clemont zijn Bunnebly uit zijn Pokébal om Dedenne te zoeken. Pikachu is ondertussen ook naar Dedenne opzoek en valt uiteindelijk met Dedenne van een klif af. Nadat Pikachu en Dedenne van Team Rocket ontsnapt zijn, vindt de groep Pikachu en Dedenne terug. Maar Dedenne is helemaal uitgeput van zijn gevecht met Team Rocket, waardoor hij flauwvalt. Met behulp van één van zijn machines weet Clemont Dedenne weer op te laden. Maar Clemont breekt per ongeluk de hendel van de machine af, waardoor de machine oververhit raakt en uiteindelijk ontploft. Wanneer Team Rocket een tijdje later de groep aanvalt, gebruikt Clemont Dedenne om Team Rocket te verslaan. Daarna laat Dedenne zich door Clemont vangen, vervolgens geeft Clemont Dedenne aan Bonnie, die vervolgens Dedenne in haar tas stopt.

Clemont met zijn kleefweb kanon

Clemont met zijn Kleefwebkanon

In Een stormachtig gym gevecht in Santalune! komt de groep aan in Santalune City, waar ze de plaatselijke Gym Leider, Viola, ontmoeten. Clemont en Bonnie ontmoeten ook Alexa, die Ash al ontmoet had tijdens zijn reis langs de Decolore Islands. Tijdens de rondeleiding door de Gym vraagt Bonnie aan Viola of ze Clemont's vriendin wil worden, Clemont schaamt zich heel erg voor het gedrag van zijn zusje en sleept haar daarom weg met zijn Aipom-arm. Samen met Bonnie en Alexa keek Clemont naar het Gym Gevecht van Ash. Terwijl ze naar het Gym Gevecht aan het kijken zijn, komt er ineens een meisje, Serena, de Gym inlopen, die samen met hun naar het Gym Gevecht van Ash gaat kijken. Nadat Ash zijn Gym Gevecht had verloren, was er tijd voor Serena om zichzelf aan de rest van de groep voor te stellen. Een tijdje later keken Clemont, Serena en Bonnie naar de training van Ash voor zijn rematch tegen Viola.

Die avond hielp Clemont Ash bij zijn training door een Sticky Web kanon te bouwen. Maar toen Clemont de machine op vol vermogen zette, schoot de machine het Sticky Web recht de lucht in, waardoor de pijp van het kanon verstopt raakte en de machine uiteindelijk ontplofte. Maar dankzij de uitvinding van Clemont, bedacht Ash een gevechtstechniek waarbij hij Pikachu Electro Ball op zichzelf liet gebruiken, waardoor de Sleep Powder van Vivillon geen effect zou hebben. Na de lange avondtraining bracht Clemont Bonnie naar bed, die helemaal uitgeput was omdat ze zo lang was opgebleven. De daaropvolgende dag zagen Clemont, Serena, Bonnie en Alexa hoe Ash zijn eerst Gym Badge won.

Meyer is blij dat Clemont en Bonnie met Ash en Serena op reis gaan

Meyer vindt het goed dat Clemont en Bonnie met Ash en Serena op reis gaan.

In Clemont heeft een geheim! vertelt Clemont's Vader, Meyer, per ongeluk aan Ash en Serena dat Clemont de Lumiose City Gym Leider is. Clemont kon nu niet langer geheim houden dat hij de Gym Leider van Lumiose City is. Clemont vertelde zijn vrienden dat hij zijn Gym uitgegooid is door Clembot. Clemont vertelt dat hij Clembot opnieuw kan programmeren als hij het wachtwoord van de Meester Herkennings Gevechtsmode weet, maar helaas is Clemont het wachtwoord vergeten. Uiteindelijk besluiten Ash en Serena om Clemont te helpen de Gym terug te krijgen. In de Gym wordt Clemont aangevallen door zijn eigen Magnemite en Magneton omdat hun van Clembot ongewenste bezoeker moeten wegjagen. Dankzij zijn vrienden weet Clemont uiteindelijk het strijdveld te bereiken en probeert hij zich te herinneren wat het wachtwoord voor de Meester Herkennings Gevechtsmode ook al weer was. Uiteindelijk komt Clemont erachter wat het wachtwoord is, maar nu moet hij tegen zijn eigen Heliolisk vechten en als Clemont wint kan hij Clembot opnieuw programmeren. Uiteindelijk weet Clemont dankzij Bunnelby Heliolisk te verslaan en kan hij Clembot herprogrammeren, zodat hij aardiger is tegenover zijn uitdagers. Een tijdje later vraagt Clemont aan zijn vader toestemming om met Ash door de Kalos regio te reizen, Meyer vindt dit goed en hij is nog nooit zo trots geweest op zijn kinderen. Die avond liggen Clemont en Ash te slapen in de kamer van Clemont, hier besluiten Ash en Clemont om pas met elkaar te gaan vechten als Ash vier Gym Badges heeft verzameld.

In Mega-mega Meowth-manie! raakt Clemont bevriend met de Chespin van Professor Sycamore, nadat Clemont Chespin gered heeft toen hij bijna overreden werd door de Mega-Mega Meowth robot van Team Rocket. Samen met Chespin trekt Clemont de stekker van de robot uit de aggregaat in de hoop dat de machine ermee op houdt. Maar de Mega-Mega Meowth robot van Team Rocket heeft een noodstroomvoorziening waardoor de robot nog steeds werkt. Clemont en Ash besluiten om samen met Chespin en Pikachu de robot van Team Rocket aan te vallen, maar de bepantsering van de robot blijkt veel te dik te zijn. Uiteindelijk weten Celmont en Ash de robot toch te verslaan met wat hulp van de gemaskerde Blaziken en zijn Mega Blaziken. Die avond besluit Chespin om met Clemont mee te reizen door de Kalos regio.

Clemont en Prinses Allie

Ash, Serena en Bonnie laten Clemont achter bij Prinses Allie.

In De slapende reus wakker maken! brengt de groep een bezoek aan het Parfum Palace, om de Poké Flute terug te krijgen die Prinses Allie van Heer Shabboneau gestolen heeft. Clemont was de scheidsrechter tijdens het gevecht van Ash en Prinses Allie, maar toen Ash het gevecht had gewonnen wou de Prinses de fluit niet aan Ash geven. Clemont werd heel boos op Prinses Allie en hij noemde haar een egoïst. Maar helaas voor Clemont voelde Prinses Allie zich gevleid omdat Clemont tegen haar schreeuwde en besloot ze om de Poké Flute aan de groep terug te geven als zij Clemont mocht hebben. Clemont besloot om op het aanbod van Prinses Allie in te gaan, na aandringen van Serena en Bonnie. De groep beloofde om voor Clemont terug te komen, maar Clemont wist uiteindelijk zelf te ontsnappen, door een robot dubbelganger te bouwen.

In Helden - Zowel vriend als vijand! vermomt Team Rocket zich als een groep wetenschappers om Clemont over te halen om een paar machines voor hen te maken. Clemont had niet door dat Team Rocket de wetenschappers waren en maakte daarom voor hen een Heliolisk robot die Elektrische aanvallen kan tegenhouden en een Pokémon transportatie machine. De volgende dag lokte Team Rocket de groep in een val om de Pikachu van Ash te stelen. Team Rocket gebruikte de Heliolisk robot om Pikachu's aanvallen tegen te houden en de transportatie machine om Pikachu veilig ergens heen te transporteren. Clemont was heel boos dat Team Rocket zijn machines had gebruikt om Pikachu te stelen, maar dankzij de elektronische gids van Serena en de Dig van Bunnelby weet Clemont Pikachu terug te vinden. Tijdens het gevecht tegen Team Rocket gebruikt Clemont zijn nieuwe uitvinding om de aanvallen van Pumpkaboo en Inkay tegen te houden. Samen met zijn Bunnelby weet Clemont Team Rocket uiteindelijk te verslaan.

Clemont en Luxio zijn weer vrienden

Luxio vergeeft Clemont.

In Een reünie op school! komt de groep aan bij de universiteit waaraan Clemont heeft gestudeerd en ontmoeten ze zijn oude lerares Éclairisse. Clemont vertelt ook aan zijn vrienden dat hij de Clemrobo Douche heeft uitgevonden. Clemont vertelde zijn vrienden dat hij op het idee van de Clemrobo Douche kwam, dankzij de hulp van zijn goede vriend Shinx. Terwijl Clemont de rest van de groep een rondleiding door de universiteit geeft, gaat ineens het alarm af wat betekent dat er iets aan de hand is met de elektriciteitsvoorziening van de stad. Wanneer de groep op onderzoek uitgaat komen ze Team Rocket tegen, die gelijk op de vlucht slaan wanneer ze de groep zien. Wanneer de groep achter Team Rocket aanrent worden ze opeens tegengehouden door een Luxio, die de groep opeens begint aan te vallen. Uiteindelijk weet de groep Luxio te overtuigen dat hun niet de vijand zijn. Daarop besluit Luxio om Team Rocket te achtervolgen. Wanneer Luxio wil wegrennen, rent hij langs Clemont en opdat moment weet Clemont dat Luxio zijn vriendje Shinx is. Die avond vertelt Clemont aan zijn vrienden dat hij een afspraak die hij met Shinx had gemaakt niet was nagekomen en dat Luxio daarom nog steeds boos op hem is. Opeens valt de stroom uit, wat later vertelt Éclairisse hen dat iemand de elektriciteit van de stad aan het aftappen is. Wanneer de groep bij de elektriciteitstoren aankomt, zien ze dat Luxio met Team Rocket aan het vechten is. Wanneer Luxio bijna door de Shadow Ball van Pumpkaboo wordt geraakt, springt Clemont voor hem, hierdoor herinnert Luxio zich dat Clemont zijn vriend is en niet zijn vijand. Clemont en Luxio besluiten hun krachten te bundelen en zo weten ze Team Rocket te verslaan. Na het gevecht vraagt Clemont aan Luxio of hij met hem mee wil reizen en als Luxio dit wil moet hij morgenochtend naar de elektriciteitstoren komen. De volgende dag staat Clemont op Luxio te wachten, maar wanneer het wat lang duurt besluit Clemont om te vertrekken. Maar opdat moment komt Luxio uit de bosjes lopen en besluit hij om met Clemont mee op reis te gaan.

In Vastberadenheid Schiet ons de Toekomst in! komt de groep aan bij de Kalos Power Plant. Wanneer ze daar aankomen worden Pikachu, Dedenne en Luxio gehypnotiseerd en worden ze de energiecentrale ingelokt. In de energiecentrale komt de groep erachter dat Team Rocket de Elektrisch type Pokémon hypnotiseert. De groep besluit om de kwaadaardige plannen van Team Rocket tegen te houden. Wanneer ze bij de kamer aankomen waar Team Rocket de Elektrisch type Pokémon gevangen houdt, probeert Ash met zijn Pikachu te communiceren maar Pikachu gebruikt zijn Thunderbolt op Ash. Wanneer Ash Pikachu bijna kan aanraken, ramt Luxio Ash bij Pikachu weg. Wanneer Luxio Thunder Fang op Ash wil gebruikt, springt Clemont voor Ash. Clemont wordt geraakt door de Thunder Fang maar hierdoor heeft hij wel contact met Luxio kunnen leggen. Clemont weet uiteindelijk een tijdelijk stroomstoring te veroorzaken, waardoor hij Luxio en de andere Elektrisch type Pokémon weet te bevrijden. Vlak daarna evolueert Luxio in Luxray en leert hij Electric Terrain, waarmee Luxray de machine van Team Rocket weet te vernietigen en Team Rocket uiteindelijk weet te verslaan. Wanneer wat later een van de werkers van de Kalos Power Plant met de helikopter naar Lumiose City vertrekt besluit Clemont om met hem mee te gaan, zodat hij kan trainen voor zijn gevecht met Ash. Clemontbesluit om Bonnie bij Ash en Serena achter te laten.

Clemont tijdens zijn gevecht met Ash

Clemont tijdens zijn gevecht met Ash.

In Het Moment van de Lumiose Waarheid! is het tijd voor het Gym Gevecht van Ash en Clemont. Clemont's Bunnelby, Heliolisk en Luxray moeten het opnemen tegen Ash's Pikachu, Hawlucha en Goodra. Het eerste gevecht Bunnelby tegen Pikachu leek heel erg op het eerste gevecht van Clemont en Ash, maar Bunnelby heeft speciaal voor dit gevecht een nieuwe aanval geleerd. Maar ondanks zijn nieuwe aanval weet Pikachu Bunnelby te verslaan. Daarna gebruikt Clemont zijn Hawlucha en Ash zijn Goodra, dankzij de snelheid van Heliolisk weet Heliolisk Goodra te Verlammen waardoor Ash besluit om zijn Goodra voor Hawlucha in te wisselen. Maar Heliolisk blijkt niet opgewassen te zijn tegen de Hawlucha van Ash, waardoor Clemont nog maar één Pokémon overheeft. Nu moet Clemont zijn laatste Pokémon Luxray gebruiken. Luxray gebruikt gelijk Electric Terrain om zijn Elektrisch type aanvallen te versterken. Daarna gebruikt Luxray zijn Wild Charge waarmee hij Hawlucha in één klap weet uit te schakelen. Dan is het de buurt van Pikachu, maar Luxray verslaat Pikachu ook gemakkelijk met behulp van zijn Wild Charge. Daarna moet Ash zijn laatste Pokémon Goodra gebruiken. Goodra gebruikt gelijk zijn Rain Dance, waarmee niet alleen de Electric Terrain van Luxray geen effect meer heeft, maar ook de verlamming van Goodra dankzij zijn gave Hydration raakt uitgewerkt. Goodra gebruikt al snel zijn Bide, Luxray doet er nog alles aan om Goodra te verslaan voordat hij Bide gebruikt, maar Goodra blijkt te sterk te zijn en verslaat Luxray met behulp van zijn Bide. Ash heeft het gevecht gewonnen, waardoor Clemont de Voltage Badge aan Ash moet geven. Clemont besluit om weer verder te gaan reizen met Ash, Serena en Bonnie.

KaraktereigenschappenEdit

XY019-Samenvatting Foto-1

Clemont met één van zijn uitvindingen.

Omdat Clemont een Gym Leider is weet hij heel van Pokémon, Clemont deelt deze informatie vaak met zijn vrienden om hen te helpen. Clemont is ook een goede uitvinder en maakt daarom verschillende robots en gadgets om zijn vrienden uit gevaarlijk situaties te halen. De uitvinding van Clemont doen meestal precies wat Clemont wil, maar geen één van zijn uitvindingen doet het langer dan een paar minuten waarna de meeste uitvindingen ontploffen. Wanneer Clemont zijn nieuwe uitvinding aan de groep introduceert, begint het glas van zijn bril te glinsteren en roept hij "De Wetenschap schiet ons de toekomst in!", dit zegt hij om te laten zien dat de wereld een stuk makkelijker zou zijn als iedereen gebruik maakt van zijn machines. Clemont heeft voor bijna iedere situatie waarin de groep terecht komt wel een machine gemaakt.

Alhoewel Clemont heel trots is op zijn prestaties, is hij heel bescheiden wanneer mensen buiten zijn vriendengroep hem een compliment geven. Dit is te zien in de aflevering Helden - Zowel vriend als vijand! waarin Team Rocket (in vermomming) Clemont complimenteert omdat hij veel van hun robots heeft gerepareerd, Clemont wordt hierdoor een beetje verlegen maar hij is op hetzelfde moment ook weer heel trots op zichzelf. Clemont houdt er ook niet van om gefilmd te worden, dit blijkt uit de aflevering Een Pokévideo voor de toekomst! waarin Bonnie een PokéVision video van Clemont wil maken. Maar omdat Clemont er niet van houdt om gefilmd te worden, moet hij de hele tijd stotteren en blozen wanneer hij voor de camera staat. Een tijdje later in de aflevering De grot der beproeving! staat Clemont vol spanning voor de camera wanneer McGinty een groepsfoto van de groep en Korrina aan het maken is. Clemont blijkt ook vrij onzeker over zichzelf te zijn wanneer hij nieuwe dingen moet proberen, dit blijkt uit de aflevering Een Race naar Huis! waarin hij heel bang was om op de rug van een Skiddo te rijden, maar omdat Skiddo de gevoelens van mensen kunnen voelen, werd Clemont daarom steeds van de rug van Skiddo afgegooid.

Clemont de atleet XY058

Clemont is uitgeput nadat hij een stukje gerend heeft.

Clemont is helemaal niet atletisch, want hij wordt snel moe wanneer hij aan het hardlopen is en omdat hij fysiek zware activiteiten niet aan kan zoals vliegen met een wingsuit. Ondanks dat Clemont niet atletisch is, is Clemont wel heel roekeloos wanneer de situatie daarom vraagt. Dit is te zien in de aflevering Wat een gesjees tijdens de Rhyhorn-race!, waarin Clemont hoog de lucht in springt om met een enorme kracht de afstandbediening van Team Rocket kapot te maken.

Clemont heeft niet zo heel veel zelfvertrouwen en hij heeft geen hoge eigenwaarde, waardoor hij al snel negatieve conclusie over zichzelf trekt. Een voorbeeld hiervan is te zien in de aflevering Trek in een gevecht!, waarin Clemont denkt dat zijn Chespin hem niet meer aardig vindt, omdat hij veelt te hard voor hem was nadat Chespin vanwege overgewicht verloren had van Froakie en Dedenne. Later vertelt Chespin dat hij Clemont nog steeds heel aardig vindt en altijd zijn Pokémon wil zijn. Omdat Clemont een lage eigendunk heeft, kijkt hij vol bewondering naar Ash, dit is ook één van de reden waarom Clemont met Ash meereist om zelf meer zelfvertrouwen te krijgen en nieuwe dingen te proberen. Clemont gebruikt Ash ook als rolmodel in de aflevering Vastberadenheid Schiet ons de Toekomst in!, waarin Clemont zijn Luxio op dezelfde manier redt als Ash zijn Pikachu altijd redt. Clemont kijkt misschien veel op naar Ash, maar Ash is altijd onder de indruk wanneer Clemont een uitvinding heeft gemaakt, terwijl Serena en Bonnie meestal niet zo onder de indruk zijn van Clemont's uitvindingen. Eigenlijk zorgen Ash, Serena en Bonnie er samen voor dat Clemont steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Dit is te zien in de aflevering Helden - Zowel vriend als vijand!, waarin Clemont boos op zichzelf is omdat hij de machines voor Team Rocket heeft gemaakt, maar zijn vrienden stellen hem gerust dat het niet zijn schuld is maar die van Team Rocket.

Clemont en Bonnie XY053

Clemont heeft met zijn Aipom-arm bij een groep meisje weggehaald.

Ook al kijkt Clemont niet op dezelfde manier op naar Serena als hij dat doet voor Ash, heeft Clemont echter wel heel veel respect voor haar. Hij heeft bijvoorbeeld aan Grace vertelt dat hij heel blij is dat Serena hem altijd zo goed help bij het bereiden van de maaltijden, Clemont is namelijk de kok van de groep. In de aflevering Een Pokémon Show Debuut! is te zien dat Clemont zich zorgen maakt om Serena nadat ze haar eerste Pokéon Show verloren heeft, hieruit blijkt dat Serena en Clemont een goede band hebben.

Clemont houdt heel veel van zijn kleine zusje Bonnie en probeert altijd zo goed mogelijk voor zijn zusje te zorgen. Clemont gedraagt zich heel volwassen als het om Bonnie gaat hij zorgt ervoor dat Bonnie op tijd gaat slapen, hij zorgt ervoor dat Bonnie gezond eet en vangt Pokémon voor Bonnie zodat zij daarvoor kan zorgen. Clemont maakt zich al snel zorgen om Bonnie, omdat Bonnie een heel nieuwsgierig meisje is en daarom zo nu en dan van de groep wegloopt. Clemont houdt zo veel van Bonnie dat hij alles doet om Bonnie te helpen wanneer Bonnie in de problemen komt, hierbij houdt hij zelfs geen rekening met zijn gebreken aan atletische vaardigheden. Clemont wijst Bonnie altijd terecht wanneer ze iets zegt of doet wat ze eigenlijk niet zou moeten zeggen of doen, hierop reageert Bonnie op verschillende manieren, meestal biedt Bonnie gelijk haar excuses aan maar soms krijgt Bonnie hierdoor ruzie met haar broer. Bonnie is ook altijd opzoek naar een vriendin voor Clemont, wanneer Bonnie een leuk meisje ziet, noemt hij haar een blijvertje en vraagt ze aan haar of ze voor Clemont wil zorgen. Clemont schaamt zich altijd heel erg wanneer Bonnie dit doet en sleept haar daarom weg met zijn Aipom-arm, behalve in de aflevering Vechten met Elegantie en een Grote Glimlach! omdat Clemont dan aan het trainen is voor zijn gevecht tegen Ash.

PokémonEdit

In zijn teamEdit

Pokémon Informatie
Clemont Bunnelby
Clemont ving Bunnelby nadat hij door Clembot uit de Lumiose Gym werd gegooid. Wat later zou Clemont Bunnelby gebruiken in een gevecht tegen de Pikachu van Ash. Tijdens dit gevecht blijkt Bunnelby een sterke Pokémon te zijn. Bunnelby is ook heel behulpzame Pokémon en helpt zijn trainer graag, maar Bunnelby is ook een beetje een verlegen Pokémon.
Bunnelby
Pokémon Informatie
Clemont Chespin
Chespin was vroeger van Professor Sycamore en Chespin was bedoelt als Starter Pokémon voor nieuwe trainers. Maar Chespin werd goede vrienden met Clemont en wou graag met hem mee op reis. Chespin kan op sommige momenten heel enthousiast zijn, maar als Chespin ergens geen zin in heeft doet hij het ook echt niet. Waar Chespin wel altijd zin in heeft is eten, Chespin's lievelingseten is de macarons van Serena.
Chespin
Pokémon Informatie
Clemont Luxray
Toen Clemont aan zijn eindproject bezig was voor zijn studie, ontmoette hij Shinx. Nadat Clemont geslaagd was liet Clemont Shinx achter. Een aantal jaren later kwamen Clemont en zijn vrienden aan bij de universiteit waaraan Clemont studeerde, hier ontmoet Clemont Shinx weer maar hij is ondertussen al geëvolueerd in een Luxio. Uiteindelijk besluit Luxio om na al die jaren de Pokémon van Clemont te worden en hij vergeeft Clemont dat hij hem alleen achterliet. Wat later tijdens een gevecht tegen Team Rocket in de Kalos Power Plant evolueert Luxio in Luxray. Luxray is een heel sterke en trouwe Pokémon.
Luxio → Luxray

Bij BonnieEdit

Pokémon Informatie
Clemont Dedenne
In de aflevering Een vriendschap met knetterende konen! ving Clemont Dedenne voor zijn zusje Bonnie. Clemont moest Dedenne voor Bonnie vangen omdat Bonnie nog niet oud genoeg is om zelf een Pokémon Trainer te zijn. Toen Clemont tijdelijk wegging om te trainen voor zijn gevecht tegen Ash, liet hij Dedenne achter bij Bonnie.
Dedenne

Lumiose GymEdit

Pokémon Informatie
Clemont Heliolisk
Heliolisk was één van de Pokémon van Clemont die Clemont in de Gym achterliet toen hij door Clembot uit de Gym werd gegooid. Heliolisk is de eerste Pokémon van Clemont en Clemont heeft hem al sinds hij nog een Helioptile was. Toen Clemont een gevecht met Clembot had om zijn Gym terug te krijgen, moest Clemont tegen Heliolisk vechten. Clemont gebruikte Heliolisk ook tijdens zijn gevecht met Ash.
Helioptile → Heliolisk
Pokémon Informatie
Clemont Magnemite
Magnemite was één van de Pokémon van Clemont die Clemont in de Gym achterliet toen hij door Clembot uit de Gym werd gegooid. Clembot gebruikte Magnemite om ongewenste bezoekers uit de Lumiose Gym te jagen.
Magnemite
Pokémon Informatie
Clemont Magneton
Magneton was één van de Pokémon van Clemont die Clemont in de Gym achterliet toen hij door Clembot uit de Gym werd gegooid. Clembot gebruikte Magneton om ongewenste bezoekers uit de Lumiose Gym te jagen. Een tijdje later gebruikte Clemont Magneton om te trainen voor zijn gevecht met Ash.
Magneton

TijdelijkEdit

Pokémon Informatie
Clemont Skiddo
Clemont gebruikt een Skiddo tijdens de race training van Grace, in de aflevering: Een Race naar Huis!.
Skiddo
Pokémon Informatie
Clemont Malamar en Inkay
Toen Ash en de rest van de groep in de aflevering Confrontatie met het Meesterplan! gevangengenomen werd door drie kwaadaardige Malamar, vroegen Clemont, James en Meowth drie goedaardige Malamar om hulp.

De aanvallen van de Malamar zijn: Psycho Cut, Psychic en Hidden Power.
Malamar (x3)
Pokémon Informatie
Clemont Malamar en Inkay
Toen Ash en de rest van de groep in de aflevering Confrontatie met het Meesterplan! gevangengenomen werd door drie kwaadaardige Malamar, vroegen Clemont, James en Meowth een groep Inkay om hulp.

De aanvallen van de Inkay zijn: Flamethrower.
Inkay (meerdere)
Pokémon Informatie
Clemont, Braixen, Pikachu en Bunnelby
Toen de groep in Dus je Hebt een Slechte Dag! door een groep Pangoro werd aangevallen, raakten Clemont, Braixen, Pikachu en Bunnelby de groep kwijt. Uiteindelijk werden Clemont, Braixen, Pikachu en Bunnelby gevonden door de rest van de groep, met uitzondering van Bonnie en Dedenne.
Braixen
Pokémon Informatie
Clemont, Braixen, Pikachu en Bunnelby
Toen de groep in Dus je Hebt een Slechte Dag! door een groep Pangoro werd aangevallen, raakten Clemont, Pikachu, Braixen en Bunnelby de groep kwijt. Uiteindelijk werden Clemont, Pikachu, Braixen en Bunnelby gevonden door de rest van de groep, met uitzondering van Bonnie en Dedenne.
Pikachu
Pokémon Informatie
Clemont Bonnie Mamoswine
In Over de Sneeuwberg! gebruikten Clemont en Bonnie een Mamoswine om de besneeuwde bergen van Kalos Route 17 te beklimmen.
Mamoswine

ResultatenEdit

TriviaEdit

  • Clemont is de eerste mannelijk Gym Leider die met Ash meereist waartegen Ash niet zijn eerste Gym gevecht vecht.
  • Clemont is de eerste Gym Leider die met Ash meereist die aan het begin van zijn reis geen type Pokémon bij zich heeft waarin zijn Gym gespecialiseerd is.
  • In de aflevering Dromen over een leven als Artiest! is te zien dat Clemont Bijziend is.
  • Clemont is het enige hoofdkarakter dat tijdens zijn reis tijdelijk de groep verlaat.
  • Van alle mannelijke reispartners van Ash heeft Clemont de meeste Pokémon gevangen voordat hij aan zijn reis begon, dit waren er vier.