Wikia

Pokémon

Shiny Pokémon

2.106pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Een Shiny Pokémon is een Pokémon die een ander kleurenpatroon heeft dan gewone Pokémon van dezelfde soort.

Elke soort Pokémon kan in twee kleuren voorkomen, normaal en shiny.

Er zijn ook een aantal shiny pokemon die dezelfde kleur hebben als zijn normale vorm, als voorbeeld Manaphy. Manaphy is een pokemon die je niet zomaar kunt krijgen. die moet je krijgen door een event (een tijd waar je hem via mystery gift - in de spellen pokemon alpha saphire en omega ruby- kunt krijgen) als je een shiny manaphy (of een andere shiny pokemon met dezelfde kleur) laat vechten in een battle, zie je nog wel de leuke sterretjes van hem afkomen als teken dat het een shiny is.

KleurverschillenEdit

Het verschil is soms subtiel, zoals bij Poliwhirl, waarvan de shiny vorm lichtblauw is in plaats van donkerblauw. Bij andere Pokémon is het verschil veel groter. Een voorbeeld hiervan is Voltorb, waarvan in de shiny vorm de bovenste helft blauw is in van plaats van rood.

Shellos en GastrodonEdit

De West Sea-varianten van Shellos en Gastrodon hebben een ander kleurpatroon dan de East Sea-varianten, maar dit heeft niets met het verschijnsel shiny Pokémon te maken. Alle vier deze varianten hebben dus ook weer een shiny vorm.

InvloedenEdit

Het hebben van een shiny Pokémon heeft in wezen geen praktisch nut; de Pokémon zal niet sterker of zwakker zijn, of bijvoorbeeld andere aanvallen kunnen leren. De meeste Pokémon-spelers lijken vooral shinies te willen om ermee te pronken.

Er zijn wel enkele kleine effecten. Zo klinkt er een speciaal geluidje wanneer een wilde shiny Pokémon verschijnt of wanneer een gevangen shiny uit zijn Pokébal komt. In de Summary staat er een rode ster naast de afbeelding.

PokédexEdit

Als de eerste Pokémon die je ziet van een bepaalde soort shiny is, dan zal hij ook in de shiny vorm in de Pokédex opgenomen worden.

VerkrijgbaarheidEdit

Van alle Pokémon die je kunt vangen, is normaal gesproken gemiddeld 1 op de 8192 shiny. Dit is uiteraard niet veel, maar naarmate je meer Pokémon tegenkomt, worden de kansen wel beter, zoals hieronder te zien is. (Dit is vergelijkbaar met wat de Verjaardagenparadox heet.)

Aantal Pokémon Kans op een shiny
1 0.012%
100 1.2%
1000 11.5%
10000 70.5%

Rode GyradosEdit

In de spellen waarin de regio Johto voorkomt, zoals HeartGold en SoulSilver, is het relatief makkelijk om een shiny te verkrijgen, want er zwemt er één rond in het Lake of Rage.

Fokken: de Masuda-methode Edit

Als twee Pokémon uit een verschillend taalgebied een ei produceren, dan is de kans op een shiny vier keer zo groot, dat wil zeggen 1 op 2048. Dit wordt de Masuda-methode genoemd.

EvolutieEdit

Een shiny Pokémon die evolueert, blijft shiny. Het kleurenpatroon kan totaal anders worden, maar blijft afwijkend van normaal.

voorbeeld:

een shiny charmeleon is geel, terwijl als hij evolueerd in een charizard, hij een zwarte huidskleur heeft

Around Wikia's network

Random Wiki