Wikia

Hoe Vang je een Pokemon Smokkelaar! (ポケモンバイヤーを捕まえろ!コフーライ偽装作戦!!)
XY012
Seizoen: Pokémon de Serie: XY Karakter van de dag: Dolan
Uitgezonden: JapanFlag 9 januari 2014 Terugkerende Karakters: Agent Jenny, Zuster Joy
UnitedStatesFlag 5 april 2014
DutchFlag 31 mei 2014
Intromuziek: V (ボルト) Bij Karakters: Viola
Pokémon Theme Song (XY)
EindLied: X海峡Y景色
Badge(s): Bug Badge Locatie: Kalos Route 5
Pokémon: Ash's Pikachu, Clemont's Dedenne, Ash's Fletchling, Clemont's Chespin, Ash's Froakie, Agent Jenny's Manectric, Dolan's Diggersby, Viola's Vivillon (Flashback), Zuster Joy's Wigglytuff, Pikachu (fantasie), Raichu (fantasie) Scatterbug (Meerdere), Spewpa (Meerdere), Vivillon (Meerdere)
Bonnie leert hoe Pokémon evolutie werkt.
Pokémon de Serie: XY
Hoe Vang je een Pokemon Smokkelaar! (Japans: ポケモンバイヤーを捕まえろ!コフーライ偽装作戦!! Pak de Pokemon Smokkelaar ! Het Spewpa Imitatie Plan!!)(Engels: To Catch a Pokémon Smuggler!) is de 12de aflevering van de XY Serie en is de 12de aflevering van het 17de seizoen, Pokémon de Serie: XY.

PlotEdit

Tijdens hun reis naar Cyllage City worden Ash en zijn vrienden bijna aangereden door een Pokémon Smokkelaar wanneer hij op de vlucht is voor Agent Jenny. Ash en zijn vrienden besluiten om Agent Jenny te achtervolgen om te kijken of ze haar kunnen helpen, maar uiteindelijk raken ze Agent Jenny kwijt omdat Clemont buitenadem is. Maar doordat Clemont buitenadem is zien ze wel een hok van een Scatterbug die de smokkelaar verloren heeft. Daarna gaan Ash en zijn vrienden naar het Pokémon Center zodat Zuster Joy Scatterbug beter kan maken. Wanneer ze in het Pokémon Center zijn ziet Agent Jenny Ash aan als een hulpje van Dolan de Pokémon Smokkelaar, maar wanneer Ash haar het verhaal uitlegt, biedt ze haar excuses aan. Nadat Agent Jenny de groep meer vertelt heeft over Dolan, besluiten Ash en zijn vrienden om de vrienden van Scatterbug te bevrijden. Zou het Agent Jenny en de groep lukken om de Pokémon Smokkelaar tegen te houden?

SamenvattingEdit

XY012-Samenvatting Foto-1

Ash en zijn vrienden vinden Scatterbug

Terwijl Ash en zijn vrienden op weg zijn naar Cyllage City, zien ze dat Agent Jenny een Pokémon Smokelaar achtervolgt. Ash en zijn vrienden rennen achter Agent Jenny aan, tijdens de achtervolging gebruikt de Diggersby van de Pokémon Smokkelaar Mud Shot, waardoor Agent Jenny bijna tegen een boom aanrijdt. Wanneer de Smokkelaar tijdens de achtervolging een kooi kwijtraakt, besluit hij om de kooi daar achter te laten, want er is geen tijd om de kooi terug te krijgen. Ash en zijn vrienden raken Agent Jenny en de Smokkelaar uiteindelijk kwijt omdat Clemont buitenadem is. Dan zien ze ineens de kooi die de Smokkelaar heeft verloren. Uit de kooi kruipt een Scatterbug, Ash heeft Scatterbug nog nooit gezien en pakt daarom zijn Pokédex. Eerst is Scatterbug bang voor Ash en zijn vrienden, maar wanneer Ash laat zien dat hij hen kan vertrouwen, valt Scatterbug vermoeid op de grond. Daarna pakt Serena gelijk haar kaart om te kijken waar het dichtstbijzijnde Pokémon Center zich bevind.

In het Pokémon Center neemt Wigglytuff Scatterbug gelijk mee om hem beter te maken. Terwijl Ash en zijn vrienden wachten tot Scatterbug beter is, zegt Zuster Joy dat Scatterbug niet uit de buurt komt. Wanneer Ash vraagt waar ze dat aan kan zien, vertelt Zuster Joy dat Vivillon ,net zoals Scatterbug, er anders uit zien wanneer ze uit verschillende gebieden komen. Daarna vraagt Zuster Joy waar Ash Scatterbug heeft gevangen. Voordat Ash antwoordt kon geven probeert Agent Jenny Ash te vangen met een lasso. Wanneer Ash vraagt waarom Agent Jenny hem probeert vast te binden, antwoordt ze dat Ash samenwerkt met de Pokemon Smokkelaar Dolan. Wanneer Ash en zijn vrienden vertellen wat er echt gebeurt is laat Agent Jenny Ash meteen vrij. Agent Jenny bood haar excuses aan, daarna bracht Wigglytuff een herstelde Scatterbug de kamer in.

Later vraagt Ash aan Agent Jenny wat een Pokémon Smokkelaar is. Agent Jenny vertelt dat een Pokémon Smokkelaar Pokémon uit verschillende regio's vangt en ze dan verkoopt op het internet. Dolan is gespecialiseerd in Vivillon, daarom vangt hij Scatterbug en Spewpa zodat hij deze geëvolueerd door kan verkopen. Opeens begint Scatterbug rondjes op de tafel te rennen, vervolgens evolueert hij in Spewpa. Ash pakt gelijk zijn Pokédex omdat hij nog nooit een Spewpa heeft gezien, Bonnie vraagt vervolgens of iemand haar meer wil vertellen over Evolutie. Ash legde het verhaal nog wat omslachtig aan Bonnie uit, waardoor Clemont besloot om het Bonnie uit te leggen. Na zijn uitleg merkt Clemont op dat er iets op Spewpa's vacht is geplakt. Het blijkt een zendertje te zijn, waardoor Dolan zoekgeraakte Pokémon kon terugvinden. Daarna wil Ash samen met Spewpa Spewpa's vrienden bevrijden.

Plotseling heeft Serena een idee, als ze Spewpa als lokaas gebruiken neemt Dolan hem mee naar zijn schuilplaats, dus als Ash en zijn vrienden het zendertje volgen brengt Dolan hen vanzelf naar zijn schuilplaats. Agent Jenny denkt dat het onmogelijk is om dit plan uit te voeren, maar Serena vertelt dat ze een uitvinder in hun team hebben, Clemont. Dan pakt Clemont opeens een machine uit zijn rugzak, die de frequentie van het zendertje kan opslaan en hem daarna overal heen kan volgen. Alleen Serena wil Spewpa niet als lokaas gebruiken, omdat ze dat te gevaarlijk vindt. Ash wil graag zich zelf als lokaas gebruiken, daarom vermomt Serena hem als een Spewpa, maar wanneer Ash het kostuum aan heeft komen ze er al gauw achter dat Ash veel te groot is. Later proberen ze Dedenne te vermommen als Spewpa, maar hij blijkt te klein te zijn. Daarna proberen ze Chespin en hij lijkt in zijn vermomming precies op Spewpa, daarom wordt Chespin als lokaas gebruikt.

XY012-Samenvatting Foto-2

Dolan vangt Serena, Clemont en Bonnie in een net.

Later stopt Clemont Chespin in de kooi van Spewpa, daarna wachten Ash en zijn vrienden samen met Agent Jenny op Dolan. Zoals verwacht komt Dolan Scatterbug op halen en is blij verrast als hij ziet dat Scatterbug geëvolueerd is in Spewpa, daarna rijdt hij weg. De groep weet Dolan een heel eind te volgen, maar uiteindelijk gaat de machine kapot, waardoor Agent Jenny Dolan in haar eentje op haar motor achterna gaat.

Wanneer Agent Jenny weg is gebruikt Ash zijn Fletchling om Dolan op te sporen. Later brengt Fletchling de groep naar de schuilplaat van Dolan. Wanneer Ash naar binnen wil lopen zegt Serena dat ze beter eerst kunnen kijken of alles veilig is. Daarop gebruikt Ash zijn Froakie om te kijken of Dolan zich in de schuilplaats bevindt. Wanneer Froakie de schuilplaats binnengaat ziet hij wel een hoop Spewpa, maar geen Dolan. Wanneer Ash en zijn vrienden naar de schuilplaats toelopen, hoort Spewpa iets. Wanneer Ash achter zich kijkt ziet hij hoe Serena, Clemont, Bonnie en Pikachu in een net gevangen zitten. Opdat moment verschijnt Dolan, met de kooi met Chespin erin in zijn hand. Wanneer Ash Spewpa niet wil afstaan, gebruikt Dolan zijn Diggersby om Spewpa met geweld terug te krijgen. Froakie schiet zijn trainer gelijk te hulp, Froakie is in het voordeel omdat hij een Water type Pokémon is. Diggersby gebruikte Dig om Froakie te verassen waardoor hij Froakie kon raken met Double Slap. Daarna gebruikte Diggersby Hammer Arm op Froakie, alhoewel Froakie zichzelf probeerde te beschermen met behulp van Water Pulse kwam de aanval aan. Hierdoor viel Froakie op de grond, wanneer Dolan het wil afmaken met Hammer Arm gebruikte Spewpa Tackle op Diggersby. Daarna bond hij Diggersby vast met String Shot, maar Diggersby bevrijde zichzelf al weer snel. Toen begon Spewpa ineen rondjes te rennen en evolueerde hij in Vivillon. Dolan zei dat hij veel geld kon verdienen aan zo'n mooie Vivillon. Diggersby gebruikte daarna Mud Shot op Vivillon, maar hij deed Stun Spore waardoor Diggersby werd uitgeschakeld.

Dolan probeert daarna Vivillon te vangen met een net, maar Agent Jenny houdt hem tegen met haar lasso. Dolan wil nog steeds niet opgeven, maar wanneer Vivillon haar schubben gebruikt moet Dolan het opgeven, want door de schubben van een Vivillon verlies je je vechtlust. Later laten Ash en zijn vrienden de Spewpa van Dolan vrij, deze evolueren daarna als snel in Vivillon. Daarna vliegen de Vivillon samen weg en nemen ze afscheid van Ash en zijn vrienden.

Blurb: Pokémon.nlEdit

Onderweg naar Cyllage City, worden onze helden gedwongen om opzij te springen, als een brullende vrachtwagen op ze af dendert, met Agent Jenny er dicht achterop! Als het stof is neergedaald, zien Ash en zijn vrienden dat een kooi van de wagen afgevallen is en zien daar een vermoeide Scatterbug uit kruipen en inzakken. Ze tillen hem snel op en brengen hem naar het dichtstbijzijnde Pokémon Center, waar Agent Jenny hen vindt. Zij wil Ash arresteren omdat ze hem ervan verdenkt medeplichtig te zijn aan het stelen van de Scatterbug!

Het misverstand is snel opgehelderd. Agent Jenny legt uit dat ze op het spoor is van Dolan, een Pokémon Smokkelaar, die gespecialiseerd is in Scatterbug, Spewpa en Vivillon. Omdat Vivillon afhankelijk van hun leefgebied, verschillende kleuren en patronen kunnen hebben, zijn ze zeer geliefd bij verzamelaars en Dolan profiteert daarvan! Als de Scatterbug die ze hebben gered evolueert in een Spewpa, ziet Clemont iets in zijn vacht dat lijkt op een zendertje. Het is door de smokkelaar bevestigd om ervoor te zorgen dat hij zijn ‘handelswaar’ kan volgen. Ze bedenken snel een plan; een van hen zal de zender dragen, vermomd als Spewpa (dit regelt Serena, de kostuum ontwerpster), en zal als lokaas dienen. Dan zal Clemont een van zijn uitvindingen gebruiken om de zender te volgen tot de geheime schuilplaats van Dolan. De Chespin van Clemont is ongeveer even groot als Spewpa, dus die krijgt de eer.

Ash, Serena, Clemont en Bonnie stoppen de vermomde Chespin in een kooi zodat Dolan hem kan vinden, terwijl zij zich met Agent Jenny in de buurt verschuilen. En het werkt! Dolan komt aan om zijn verloren schat op te halen en leidt onze helden zonder het te weten naar de grot waar hij alle Pokémon die hij gestolen heeft verborgen houdt. Hij betrapt onze helden als zij rond komen snuffelen en valt ze aan met Diggersby! Froakie van Ash vecht terug en dan springt Spewpa tussenbeide, evolueert in een schitterende paarse Vivillon, en gebruikt zijn kalmerende kracht om Dolan uit te schakelen. Agent Jenny arresteert hem en onze helden bevrijden alle gevangen Spewpa, die dan allemaal tegelijk evolueren in Vivillon met vele verschillende patronen! Ze vliegen de lucht in, in een ongelofelijke regenboog van kleuren, en onze helden vervolgen hun reis.

DebutenEdit

Pokémon Quiz XY012

Pokémon Quiz

WTP XY012

Wie is deze Pokémon?

MensenEdit

PokémonEdit

TriviaEdit

Title Card XY Ash

Deze aflevering concentreert zich op Ash

FoutenEdit

  • Wanneer Scatterbug zijn ogen dicht doet verdwijnt het patroon rond zijn ogen.
  • Spewpa kijkt naar Clemont wanneer hij vertelt over evolutie maar in het volgende shot kijkt hij ineens Ketchum.
  • Wanneer Ash zich vermomd heeft als Spewpa zijn Agent Jenny's ogen blauw in plaats van Amber.
  • Wanneer één van de Spewpa in Vivillon is geëvolueerd met Sun Patroon mist in het centrum van zijn vleugels de magenta cirkel.

GalerijEdit